Inledning
De allmänna villkoren gäller när du som kund (”Kunden”) beställer via www.curlin.se (”Webbplatsen”) eller gör ett köp under ett popup-evenemang arrangerat av CURLI.
Dessa användarvillkor (”Användarvillkoren”) utgör ett avtal mellan Kunden och Aldrimett AS, ett norskt företag med organisationsnummer (932 448 688), härefter kallat CURLI.
Beställning
Genom att göra ett köp från och använda webbplatsen godkänner kunden användarvillkoren. Kunden ska se till att ha läst och förstått användarvillkoren när de använder vår webbplats. Kunden kan när som helst ta bort en produkt från varukorgen före beställningen.
Bekräftelse
När CURLI har mottagit en beställning kommer en elektronisk bekräftelse att skickas till kundens e-postadress som bekräftelse på köpet.
Det är viktigt att kunden anger rätt e-postadress vid beställning.
Vi rekommenderar att du sparar detta e-postmeddelande, eftersom orderbekräftelsen (kvittot) också fungerar som ett köpebevis.
Betalningar, priser och avgifter
Priserna presenteras alltid i SEK.
Priset på produkterna är alltid totalpriset (exklusive potentiella import- och tullavgifter om du beställer till utlandet).
CURLI accepterar kredit- och debetkort från Visa, MasterCard och American Express. Om betalningen inte bekräftas kommer beställningen inte att behandlas. Vi accepterar också Klarna.
Säljaren kan kräva betalning för varan från den tidpunkt då den skickas från säljaren till köparen.
Om köparen använder kreditkort eller betalkort vid betalning kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.
Vid betalning med faktura utfärdas fakturan till köparen vid leverans av varan. Betalningsfristen framgår av fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet. Köpare under 18 år kan inte betala med efterföljande faktura.
Skatter
Alla priser som visas på webbplatsen inkluderar moms, i enlighet med gällande lagstiftning.
Observera att beställningar som skickas till leveransadresser utanför EU kan bli föremål för importtull och skatter som tas ut när försändelsen anländer till leveransadressen. Kunden är i dessa fall ansvarig för betalning av importavgifter och skatter.
Observera att CURLI inte har kontroll över dessa kostnader, och eftersom dessa avgifter varierar från land till land kan inte CURLI förutsäga beloppet. CURLI råder kunden att kontakta det lokala tullkontoret för mer information.
Levering
För tillfället levererar CURLI endast till Norge (curli.no) och Sverige (curlin.se). Erbjudandet kommer att utvidgas till Danmark inom överskådlig framtid, innan vi satsar vidare på resten av Europa.
Leveransen kommer att ske som angivet i orderbekräftelsen. För alla beställningar över 600 kr ingår fri frakt. Leveranstiden för frakt är 1-5 arbetsdagar. Vi använder PostNord för distribution av våra beställningar och tar på oss all risk tills beställningen överlämnas till köparen.
I fall där vi får fler beställningar än antalet enheter i lager kan leveranstiden påverkas. Vi kommer i sådana fall alltid att informera köparen om den förlängda leveranstiden och ge dem möjlighet att avboka beställningen kostnadsfritt.
Om kunden upplever att leveransen är försenad på ett sätt som gör att hon/han inte längre önskar genomföra köpet, är det kundens ansvar att avboka beställningen. Om beställningen har skickats är kunden skyldig att ta emot ordern. En avbokning är inte giltig förrän kunden har fått bekräftelse från CURLI antingen via e-post eller telefon.
Om en produkt är slut i produktion har CURLI rätt att avboka köpet och återbetala det betalda beloppet till kunden. CURLI informerar kunden om en ersättnings- eller liknande produkt är tillgänglig.
Retur
Kunden har rätt att returnera produkten inom 60 dagar efter beställning. Denna rätt gäller endast om produkten och den originalförpackningen kan returneras i samma skick som när den mottogs.
Returkostnaden för returfrakt kommer alltid att vara densamma som fraktkostnaden vid beställningen. Om du inte betalade frakt vid köpet, kommer du inte heller att behöva betala för returfrakt. Om en vara skadades under transporten måste CURLI kontaktas inom 60 dagar för information om en ny vara. CURLI tar inget ansvar för returer som går förlorade i posten.
Alla godkända återbetalningar behandlas inom 14 dagar efter att de har ankommit till lagret. Det kan ta flera dagar innan banköverföringen syns på Kundens konto. Kontakta CURLI om återbetalningsbeloppet inte har kommit inom 20 dagar.
Garanti
CURLI ger frivillig 2 års tillverkar garanti (”Garantin”) för varje produkt som säljs via webbplatsen och popup-butiker. Garantin kommer som ett komplement och inte som ett alternativ till de rättigheter som följer av konsumentköplagen. Kunden har rätt att välja om hon/han vill utnyttja rättigheterna som följer av Garantin eller konsumentköplagen. För mer information om konsumentköplagen, vänligen kontakta Konsumentverket.
Garantin gäller för
CURLI garanterar härmed att produkten, under en period av 2 år från datumet för det ursprungliga köpet från webbplatsen till CURLI, är fri från fel, förutsatt att produkten endast används i enlighet med de publicerade riktlinjerna som CURLI har för produkten, inklusive produktens bruksanvisning, tekniska specifikationer, etc., samt riktlinjerna som anges i detta dokument.
Garantin gäller endast för produkten som Kunden köpt för eget bruk, och inte för vidareförsäljning eller professionell användning.
Garantin gäller inte för
(a) produkter som köptes via andra plattformar än webbplatsen;
(b) problem som uppstår mer än 2 år efter datumet för det ursprungliga köpet från webbplatsen till CURLI;
(c) kosmetiska skador, inklusive men inte begränsat till repor, bucklor och trasig plast;
(d) skador orsakade av externa faktorer, inklusive men inte begränsat till olyckor, missbruk, felanvändning, kontakt med vätska, brand;
(e) skador orsakade av drift eller användning av produkten på annat sätt än i enlighet med de publika riktlinjerna från CURLI för produkten, inklusive produktens bruksanvisning, tekniska specifikationer osv.; eller
(f) en produkt som har blivit modifierad.
Om kunden lämnar in ett giltigt krav under garantiperioden kommer CURLI, efter eget val:
(a) att reparera produkten; eller (b) att ersätta produkten.
För information relaterad till garantitjänsten, vänligen kontakta CURLI via e-post på följande adress: kontakt@curlin.se
#curliclub – dela dina hårvårdsrutiner med oss
Vi vill inspirera andra att ta bättre hand om sitt hår. Därför bjuder vi in dig att dela bilder och videor av dig själv när du använder välbefinnande- och hårvårdsprodukter från CURLI. Genom att använda hashtaggen #curliclub godkänner du att CURLI kan visa och dela ditt innehåll på alla våra kanaler.
Villkor och bestämmelser
Genom att använda #curliclub, godkänner du följande:
CURLI förbehåller sig rätten att dela ditt publicerade innehåll på våra sociala mediekanaler (Instagram, X, Facebook, YouTube, Pinterest, LinkedIn och TikTok). Ditt innehåll kommer endast att delas om du har inkluderat #curliclub i ditt inlägg. CURLI kommer att kreditera ditt namn när ditt innehåll delas om du begär detta.
Du kommer fortfarande att äga ditt innehåll. Du samtycker dock till att CURLI kan använda ditt innehåll fritt på våra kanaler. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att ta bort hashtaggen och meddela oss på kontakt@curlin.se, där du begär att bilderna tas bort. CURLI förbehåller sig också rätten att ta bort innehållet utan att meddela dig.
Dessutom godkänner du att CURLI har rätt att använda, visa, distribuera och kombinera ditt innehåll efter eget gottfinnande utan att direkt knyta det till dig. Genom att använda hashtaggen, samtycker du till att CURLI använder ditt innehåll utan några skyldigheter eller krav i samband med användningen.
Innan du använder hashtaggen, säkerställ att du har godkännande från andra personer som omnämns i ditt innehåll och att du är över 18 år. För mer detaljerade riktlinjer, vänligen kontakta oss på kontakt@curlin.se.